Érzelem vagy értelem?

Vannak helyzetek, amikor a GPS-re kell hallgatni: újratervezés. Vannak pillanatok, amikor el kell engedni a korábbi terveket, és azonnal neki kell látni az újnak. A kérdés az, hogy mikor kell irányt váltani?

Sok vállalkozó az érzéseire hagyatkozik, a szimatára és a 30 éves üzleti tapasztalatára. Igen, ezek jónak tűnő módszerek. De csak jónak tűnnek.

Ennél van egy sokkal, de sokkal precízebb módszer. Persze, ha valaki szereti a küzdelmet és a gürizést kevés eredménnyel, akkor neki nem ajánlom a nyilvánvaló módszert.

Ez pedig a “mérés”. 

Ahogy a kocsiban is van néhány mérőműszer amely pontos és aktuális adatokkal lát el pont akkor, amikor arra szükség van: pl. a sebességmérő. Ez főleg akkor segít, amikor a traffipax előtt le kell lassítani. Vagy a gumiabroncsnyomás-mérő. Sokáig nem is tudtam, hogy van ilyen a kocsimban; csak amikor kigyulladt és jelezte, hogy álljak meg egy benzinkútnál, hogy egy kis levegőt pumpáljak a kerekekbe. Vagy a fáradtság figyelő. Ez a kedvencem: amikor indokolatlanul imbolyog az autó az úton, kivillan egy kis kávé ikon a műszerfalon jelezve, hogy ideje pihenőt tartani, nehogy baleset legyen. Ezek igen sokszor segítettek már abban, hogy ne legyen komoly baleset út közben, és képes legyek elérni a célomat.

Na, a cégedbe is kellenek ilyen “mérőműszerek”. Olyan “cuccok”, amelyek pontosan és azonnal jelzik, hogy mikor merre tart a céged. Ez – akármennyire is gondolják a vezetők másként – az egyetlen valódi “érzékelési” módszer a céggel kapcsolatban.

A vélemények, elgondolások, “hargszom rád, mert megbántottál”-ok, a másoktól bevett hazugságok mind mind azonnal elhomályosítják a tényeket. Ezekkel csak félre fogod navigálni a cégedet.

Azonban csak az igazság és a tények alapján lehet egy cég pontos aktuális állapotát megállapítani.

Erre vannak a statisztikák.

Ez nem az a statisztika, amit a főiskolán tanultam anno 1843-ban az informatikai suliban. Ezek a statisztikák a pontos termelést mérik. Azt, hogy kinek mi volt a tényleges produktuma a posztján.  Nem az eltöltött időt mérik, nem a munkában töltött órák számát, az iskolai végzettségét, vagy a cégnél eltöltött évek számát. Ez a mi szempontunkból lényegtelen.

Téged például érdekel, hogy az a kanapé, amit épp meg akarsz venni, hány órán át készült? Nem. Az, hogy hibátlan legyen, és számodra tökéletes, na ez a fontos! Ezt érdemes mérni: a hibátlan, tökéletesen elkészített terméket.

Egyszer egy cégvezetővel elég sokáig vitatkoztam – ma már nem tennék ilyet; gyorsabban meg tudom értetni magam – szóval sokáig vitatkoztam, hogy miért nem kell egy értékesítőnél azt mérni, hogy hány km-t tett meg napközben.

Az értékesítő produktuma a tető alá hozott üzlet, a megrendelés, a szerződés. Én ezeket számolnám meg naponta, hetente és havonta, és ezeket rajzolnám fel statisztikára. Ahhoz, hogy sok eladott porszívó legyen, ahhoz sok üzleti tárgyalást kell megvalósítani. Na ezt is mérném, mint alstatisztika, és így tovább.

Szerintem a megtett kilóméter a Forma 1-es tesztpilóta teljesítményét méri. De talán ott sem fontos, és biztos, hogy nem főstatisztika.

A lényeg, hogy ha pontosan látod, hogy mikor mennyi jött létre a szükséges termékekből, produktumokból (kiküldött promóció, megrendelések, tréning résztvevők, kiküldött csomagok, web oldal látogatók, web oldal megrendelések, boltba betérő vevő, eladott könyvek, stb stb.) akkor a statisztikákat, mint diagnosztizáló eszköz tudod használni: pontosan tudod, hogy mely területekkel kell intenzívebben foglalkoznod, hogy a céget fellendítsd, és mely területeken kell pontosan ugyanazt csinálnod, mint eddig, mert jó irányba haladsz.

Érdekes, hogy a marketing guruk pontosan tudják ezt: a Facebook és az Instagram is akkor tud sikeres kommunikációs vagy eladási csatornád lenni, ha percre pontosan tudod, hogy melyik hirdetésed produkál eredményt és melyik nem.

Ugyanez egy másik példán: van 3 értékesítőd, akik közül egyik nagyon szimpi, jófej és humoros. A társaság középpontja. A második átlagos: se nem “jófej” se nem “rosszfej”. A harmadik pedig kifejezetten nyers, nem túl szimpi. Ha nincsenek statisztikák, akkor az érzelmek alapján döntesz és ítéled meg a 3 emberedet. Ha vannak statisztikák, akkor a tényleges produktumum, a valódi termelésük alapján, vagyis, hogy ki mennyire hasznos a cég számára!

Ha baráti társaságot akarsz kiépíteni, akkor az érzelmek számítanak. Ha egy  sikeres céget, akkor az, hogy ki mit tett le az asztalra a cég érdekében.

Túlságosan sokszor láttam már, hogy amikor egy cégben felrajzoltuk a tény adatok alapján az emberek statisztikáit, akkor derült ki, hogy ki is az, aki tényleg végzi a dolgát, és ki az, aki csak úgy tesz.

Cégvezetőként a legeslegfontosabb számodra, hogy tökéletes döntéseket hozz. Ezt érzelmekkel teli környezetben szinte lehetetlen. A statisztikák, a mérőműszerek azok, amik segítenek neked abban, hogy sikeres legyen a vállalkozásod.

A Bőség tréningen erről is esik szó, mivel a statisztikák azok, amelyek mindig is a helyes úton fognak tartani a BŐSÉG felé.

Bőség!

 

Szilva szignó

A Bőség elérése tréningről itt tudsz infót szerezni vagy akár jelentkezni!

Megjelent a Bőség elérése könyv! Szerezd be a saját példányodat!

Kattints ide a hozzászóláshoz