A siker egyik kulcsa: a kommunikáció

A bőség egyik kulcsa: a kommunikáció

Kommunikálni vagy nem kommunikálni?

Loptam Shakespeare-től egy kicsit. Nála jobban senki nem fogalmazta meg a lényeget: tudnunk kell, hogy mi a helyes, mit kell tennünk.

A bőség eléréséhez a kulcs minden esetben a kommunikáció! Ez azonban komoly problémát jelent sok embernek.

Ez mondjuk nem csoda.

Egyszer jelentkezett hozzánk egy főiskolás lány, hogy nálunk akar dolgozni. A Budapesti Kommunikációs főiskolára járt. Megkérdeztem tőle, hogy mit jelent számára a kommunikáció.

Nos… most nem írnám le azt az őrült hosszú, semmitmondó, értelmetlen litániát, amit választolt. Nem értette ő sem, viszont elég IQ-ja volt ahhoz, hogy jónak tűnő választ adjon.

A kommunikáció témájával kapcsolatban sok a zűrzavar a világban. Holott létfontosságú téma: ettől függ a sikered az életben.

L. Ron Hubbard zseniális definíciót adott a kommunikációra: “gondolatok  vagy tárgyak cseréje két terminál között”. A kulcsszó a csere ebben az esetben. Mindkét fél kell, hogy értse, hogy mit akart kifejezni a másik, különben nem érkezik meg az a gondolat, és semmiképp nem lesz csere belőle.

Én ezt úgy értelmezem, hogy tudnom kell a másik fejével gondolkodnom, ha azt akarom, hogy megértsen engem. Tudnom kell úgy megfogalmazni a gondolataimat, hogy azok a másik számára fogadhtók legyenek.

Ezt csak az tudja megtenni, aki maga is sok mindent megért a világból, sokat képes felfogni belőle. Ha például én harmincezer szót ismerek az anyanyelvemen, akkor abból tetszésem szerint használhatok ötszáz szót, vagy akár mind a harmincezret. Igen ám, de honnan tudom, hogy meg fogja érteni a velem épp kommunikáló mind a harmincezer szavamat?

Ehhez a megfigyelési képességünket kell fejleszteni.

Sokan nagyon klassz filozófiai értekezéseket hordanak össze a semmiről, de azt nem tudják eldönteni, hogy egy kereszteződésben merre forduljanak, holott ki van táblázva. Ők azok, akik félelmetesen a gondolataikva vannak süllyedve, és nem veszik észre a külvilágot.

Amikor valaki képes felfogni az érzékszerveivel a külvilág információit, az képes megfigyelni.

Van egy jó hírem: a megfigyelési képesség fejleszthető!

Vannak például olyan technikák, amelyek ahhoz tudsz használni, hogy a vállalkozásoddal kapcsolatban pontosabbak legyenek a megfigyelések. Ilyen “eszköz” például a statisztika, vagyis a teljesítménymutató számok. Egy cég vezetője nem lehet meg pontos, a valóságot tükröző statisztikák nélkül. Ez az, ami tisztán mutatja azt, hogy merre is tart a cég éppen most. Ez nem olyan bonyolult, mint amilyennek hiszik, viszont néha kénylemetlen szembenézni vele: valóban azt mutatja, ami van. 

A másik ilyen eszköz a piaci felémérés. Igen, tudom, ezer éve a piacon vagy, ha valaki tényleg tudja, hogy mi kell a piacnak, az te vagy. Ez valószínleg így is van. De ha volt már sikertelen marketing kampányod, sikertelen promóciód, vagy egyszerűen csak nem tudsz lépést tartani a konkurenciával, akkor sajnos azt kell, hogy mondjam, hogy nem pontos a piaci igényeivel kapcsolatos érzékelésed.

Egy jó piaci felmérés után a markting tízszer hatékonyabb! Tehát sokkal több pénzt hoz be. Amikor ekkora a kommunikációs zaj a piacon, akkor nagyon fontos, hogy azt kommunikájuk, amit a piac 1. hallani akar, 2. képes megérteni.

A sikeres cégek  azt kommunikálják az ügyfélnek, amit ő hallani akar. Pont, mint a csábításban: azok a férfiak tudnak hatalmas diadalokat bezsebelni, akik valahogy ráéreznek arra, hogy mit akarnak a nők hallani. Ha erre nem érez rá az ember, akkor jobb, ha megkérdezi: mit szeretnél, kedves piacom?

A kommunikációs képesség fejleszthető! És ha sikeresebben működő vállalkozást akarsz, akkor ezt nagyon komolyan el kell kezdeni. Csiszold az érzékelési képességedet, tanuld meg a felméréseket, piackutatást, és kezdd el vezetni a statisztikákat a vállalkozásodban. 

És amikor már pontosan tudod, mit és hogyan kommunikálj, akkor aztán ne fogd vissza magad.

Bőség!

Kattints ide a hozzászóláshoz