5 ok, ami miatt biztosan megtorpan egy cég a növekedésben

Olvasási idő: 6 perc

Ez egy picit hosszabb cikk, de érdemes végig olvasni, ha megtorpant a céged a növekedésben.

Egy hölgynek ugye nem firtatjuk az életkorát, de az idén immár 20 éve foglalkozom szervezetfejlesztéssel. Ezt leírni is sokkoló, gombócból is sok. Szó szerint több ezer céggel dolgoztam együtt kisebb nagyobb szerveztfejlesztési munkákban, tréningeken. Szóval láttam sok céget egészen közelről. 

Ezalatt az idő alatt összegyűlt egy szép kis lista arról, mi miatt torpan meg egy cég a növekedésben. Persze mindegyik cégnek teljesen egyedi az este, de mégis vannak közös pontok. Ebben a cikkemben összeszedtem ezeket a pontokat, és közzé teszem mindenki okulására.

1. A cég alapításakor megfogalmazott célt régen elérte a cég

Most kell átadni a stafétát azokban a cégekben, amelyeket a rendszerváltás után alapítottak. Jellemzően az akkori cégalapítók legfőbb célja a család anyagi biztonságának megteremtése volt. Egy olyan luxus autó, amiről korábban csak álmodni lehetett. Akkora családi ház, ahol mindennek van helye. Olyan nyaraló, ami korábban csak a kiváltságosoknak adatott meg. Ez a cégalapítás után jó pár évvel meg is valósult. De ekkorra a cégvezető űzött vadként élt, a cég tette ki az egész életét, és nem volt sem ideje sem kedve újabb célokat  megfogalmazni, kitalálni és végigküzdeni. Ez a jelenség persze nem csak a rendszerváltás után alapított cégekre igaz. Azóta is rendre belefutok olyan cégtulajdonosokba, akik a “kiégés” tüneteit mutatják. Hadd oszlassak el egy tévhitet: nem a sok munka miatt ég ki valaki. Elsősosorban az új célok hiánya, vagy a sok meg nem valósult cél miatt. A sok, jól elvégzett munka nem tesz senkit kiégetté. Csak a bukott célok, vagy a célok hiánya. 

Tehát a feladat az, hogy mindig legyen időd újabb célokat kitűzni magadnak, a cég számára, és akár a menedzsmented számára is. Ezek legyenek inspiráló, igazi kihívást jelentő célok, amelyekért küzdeni kell, és amelyek igazán jó játszmát adnak első sorban neked, másod sorban a csapatodnak.

(STRATÉGIAI EDZŐTÁBOR: Ehhez évente 1-2 alkalommal elvonulunk egy térerőmentes helyre 3 napra, és kidolgozzuk a jövő időszakra vonatkozó célokat, azok megvalósításához szükséges stratégiákat, programokat, projekteket.)

2. Az értékesítés és a szolgáltatás / gyártás ugyanazon vezető kezében van

Ezt a hibát azok a cégek követik el, ahol hiányzik vagy az egyik vagy a másik terület valódi know-how-ja. Például van egy zseniális tervező (aki a cégben a szolgáltatást végzi, általában a tulajdonos egy tervező irodában, aki anélkül, hogy tudná, miért tud eladni, de eladja a szolgáltatását. Ő a kompetenciája miatt ad el. A baj csak az, hogy mindig pont annyit fog eladni, amennyit ő le tud szolgáltatni. Még akkor is, ha több tervezője is van, hiszen az ő munkájukat is ő felügyeli, tehát a szolgáltatást teljes egészében az ő kezében van. Aztán, amikor lement a nagy csúcs, és minden munkát átadtak, lehet megint menni új meló után. Ezeknél a cégeknél nagyon erős az az elgondolás, hogy ezt nem tudja más eladni, tehát értékesítőket nem lehet gazdaságosan alkalmazni. Azon a ponton fog a cég növekedése megrekedni, ahol az egyszemélyes vezetés munkabírása plafont ér. A cég nem lesz nagyobb, egy fillérrel sem. Ez a jelenség meglepő módon akár 2-3 fős kis cégekben, 20-30 fős vagy akár 50-70 fős cégeknél is előfordul. Mindegyik méretnél láttam ilyet. 

A feladat az, hogy vagy az értékesítést vagy a kivitelezést / szolgáltstást kell megszervezni, és felpíteni. Bármennyire is “tudjuk”, hogy azt nem lehet. Nincs más út. Az egyik területet el kell engedni, ha a cég növekedését be akarjuk indítani. Ehhez tanulni kell azt a területet, amelyiket el kell engedni.

(SZERVEZTFEJLESZTÉS: Ez a szervezetfejlesztési munkám lényege: olyan szervezi struktúra és know-how bevezetése, amely markánsan szétválasztja az egyes területeket, és hatékony működésre állítja azokat.) 

3. Nincs meg a pénzügyi fedezet a növekedéshez

Sajnos ez sem ritka. A cég terméke / szolgáltatása zseniális, elég jó jövedelmet is lehetne belőle szerezni, csak nincs gondos pénzügyi tervezés. A növekedéshez nagyobb csarnok, több gép, több munkatárs, jobb szoftverek, stb kell, DE nincs elég pénz. Erre jellemzően hiteleket szoktak felvenni, de a hitel ebben az esetben nem jó megoldás, mert a pénzügyi tervezés hiánya továbbra is fennáll. Sőt! A cég nagyobb forgalmat csinál, de továbbra sincs pénzügyi tervezés. Tehát nagyobb volumenben még rizikósabb. Sok apró résen elpárolog a profit, és a végén úgy néz ki, hogy nincs elég pénz normális béreket adni. Emiatt állandó létszámstop, bérstop van, ami nem teszi lehetővé a profi csapat felépítését. Így nem jönnek az új, építő ötletek, a cég pedig szépen lassan lemarad. A piac elporzik mellettünk, miközben szép reményekkel indultunk. Ha nincs megfelelő pénzügyi tervezés és félreértés ne essék, ezt nem évente kell elvégezni, hanem hetente, akkor a cég biztos, hogy nem a legtöbb profitot termeli meg. 

A feladat bevezetni a heti bevétel tervezés, a heti kaidás tervezést, a költség engedélyezési rendszert és a teljesítmény arányos fizetést.

(PÉNZÜGYI TERVEZÉS: Ezt dolgozzuk ki a cég számára a Pénzügyi tervezés konzultáción)

4. Az üzleti modell nem enged nagyobb bevételt

Nemrég találkoztam egy klassz céggel, amelyik évek óta 6-700 milliós bevételt csinál. Ez mondhatnánk elég szép, de a termék annyira jó, hogy ennek a többszöröse is simán összejönne. Kereslet volna a termékre, de az üzleti modell nem hatékony. Nem tud a cég könnyen expandálni, és a szakértelem, amivel a cég működik, úgy tűnik nem adható át. Ezt kell kezelni: klónozni a tulajdonos szakértelmét, és átadhatóvá tenni arra alkalmas munkatársaknak. Ez nincs kidolgozva, ezért a cég 700 millión megtorpant pár éve. 

Pl. nem mindenki tudja, hogy a McDonalds valójában egy ingatlan biznis. Persze az az ötlet is zseniális, hogy villámgyorsan kell kiszolgálni a vendégeket, és valóban új kategóriát teremtett a “gyorsétterem” ötletével. De ez önmagában nem volt elég jövedelmező. Az ingatlanos vonal hozta meg a várva várt pénzügyi eredményt. 

A feladat tehát az, hogy át kell nézni a cég üzleti modelljét, és át kell alakítani úgy, hogy elegendő tartalékot lehessen képezni a növekedéshez.

(VEZETŐI COACHING: Ezt 3-4 konzultációs nap alatt ki tudjuk dolgozni.)

5. Nincs koncepció a munkatársak fejlesztésére, ezért nem hatékonyak

Sok mindenért lehet szidni a multikat, de egy valamiben profik. Figyelmet fordítanak a munkatársak képzésére. Tudják, hogy a kompetens munkatársak hozzák a nagy eredményeket, ezért ezt tudatosan, tervezetten végzik. Egy hazai KKV alapvető elvárása, hogy “önállóan dolgozni tudó” kollégákat alkalmazzon. Ez azt jelenti, hogy nincs sem idő, sem elképzelés az új munkatársak betanítására, és a főnök nem mentorálja a beosztottait. Tehát “kész” embereket akarnak felvenni. Olyan meg sajnos nincs. 

A feladat az, hogy tudatosan el kell kezdeni a munkatársakat képezni, a posztjukra betanítani, gyakornokoskodtatni. Igen, igen, már hallom is: ha jól kiképzem utána elmegy a konkurenciuához. Igen. Ez simán előfordulhat. Ez benne van a pakliban. De csak ezért inkább képzetlen, nem kompetens és ezért nem hatékony csapattal vergődni egy életen át… hát én nem bírnám. 

Mind az 5 okról órákon át tudnék beszélni, nagyon sok tapasztalatot szedtem össze az elmúlt 20 év alatt. Fogok egy videót készíteni ezekről a pontokról, ahol egy kicsit részletesebben beszélek erről. De remélem adtam egy két ötletet, amin el lehet gondolkodni.

Bőség!

Szilva szignó

 

A Bőség Elérése tréningről itt találst infót! Bőség tréning

Ha olvasnál még mást is, itt nézz szét! szilvakonyvek.hu

Kattints ide a hozzászóláshoz